VR-marknaden omsätter 700 miljarder år 2020 | StreamRocket
1430
post-template-default,single,single-post,postid-1430,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive

VR-marknaden omsätter 700 miljarder år 2020

Enligt prognoser förväntas VR-marknaden omsätta 700 miljarder kronor år 2020

De flesta branschbedömare tror på en explosionsartad utveckling för VR de kommande fyra åren. VR-marknaden förväntas dessutom växa med nästan trettio gånger sin storlek efter 2020, enligt en studie från Citi.

VR har ett enormt användningsområde och passar för ett brett spektra av branscher.

VR har ett enormt användningsområde och passar för ett brett spektra av branscher. VR kommer med fördel kunna användas inom spel, film, sjukvård, hälsa, resor, bilindustrin, upplevelser och utbildning. Spelbranschen är ju helt klart tidig på bollen, där tex. Sony Playstation VR nyligen släpptes. Oculus Rift och HTC Vive är några andra konsoller utvecklade för VR-spel. Men film är något som kommer starkt nu.

Mobil-VR

Att uppleva VR görs ju bäst genom ett VR-headset, eller som det mer kallas i folkmun VR-glasögon. Där börjar ju det komma några alternativ. Tidigt ute var ju Samsung med sitt Gear VR, men då krävs det såklart en Samsung telefon. Nyligen släppte Google sitt VR-headset Daydream View som fungerar med deras nya telefon Pixel. Men där kommer fler och fler Android-telefoner blir kompatibla med Daydream View.

 

Det finns även en enklare variant som kallas Google Cardboard, som tex. fungerar bra som en ”kampanjförstärkare” och give away vid event.

VR på sociala medier

Facebook var också tidigt ute och anammade VR eller 360º om man ska vara lite mer korrekt. Nu sen en tid tillbaka finns det alltså möjlighet att ladda upp 360 foto och filmer direkt på Facebook, så att vem som helst som har appen, kan titta på och uppleva detta utan ett headset. Även om det är ännu häftigare såklart med ett VR-headset på. Facebook-appen känner automatiskt av om du har Samsungs Gear VR.  Även YouTube har sedan en tid tillbaka möjligheten med 360-filmer.

Affärsmöjlighet med VR

360-filmer på Facebook ger en mycket hög organisk räckvidd. Bättre än något annat format på denna plattform just nu.

En nyligen gjord studie säger att konsumenter är mer benägna att köpa från företag och varumärken som använder VR.  Vill du med hjälp av VR öka din försäljning och bättre räckvidd? Tveka inte att höra av dig till oss om du vill komma igång med 360 VR-film för webb och sociala medier.