liveshopping by streamrocket

Varför man bör komma igång med liveshopping

Desktop view LiveatSamsung - Samsung

Liveshopping är ett allt mer populärt sätt att engagera sina kunder och prospects med. Dessutom med en relevant och sömlös koppling till sin e-handel. Men liveshopping är inte bara för stora varumärken; det kan också vara en bra försäljningsstrategi för retail och e-handelsföretag av alla storlekar. I den här bloggposten ska vi botanisera varför liveshopping fungerar så bra som försäljningsstrategi för e-handel och hur du kan använda det effektivt för din verksamhet.

Vad är liveshopping?

Liveshopping är ett (relativt) nytt sätt att sälja produkter på nätet. Det är en interaktiv och engagerande upplevelse som gör att du kan “samarbeta” med dina kunder, skapa förtroende och öka försäljningen. Det är som traditionell e-handel, förutom att det sker i realtid i en livesändning. 

Fördelar med liveshopping för e-handel

Liveshopping är ett utmärkt sätt att öka försäljningen, engagemanget och förtroendet.

  • Ökat förtroende: Dina kunder kommer att känna sig mer säkra på att köpa från dig om de kan se representanter från företaget personligen.
  • Ökade konverteringar: När kunderna kan se hur ditt varumärke ser ut, höra hur det låter och känna kvaliteten på din produkt på plats är det mer sannolikt att de köper från dig än om de bara har tillgång till en onlinebutik eller katalog.
  • Ökad varumärkeskännedom: Genom att liveshoppa med kunderna kan varumärken bygga upp en djupare relation med sin målgrupp genom att dela värdefull information om sina produkter och tjänster.
 
 

Slumpmässigt urval av frågor och svar för att öka publikens engagemang

  • Slumpmässigt urval: Det bästa sättet att öka publikens engagemang är att göra ett slumpmässigt urval. Det hjälper dig att få fler frågor besvarade och håller din publik engagerad. 
  • Frågor och svar: Det fungerar dock inte alltid lika bra om det är för många frågor som ställs samtidigt (till exempel om du gör en enkät). Försök att begränsa dig genom att ställa endast en fråga per person till en början och öka antalet senare för att inte överväldiga dem. 

Använd analys i realtid

Du kan använda analyser för att avgöra vad som fungerade och vad som inte fungerade under liveshoppingen. Analyser hjälper dig att identifiera de bästa produkterna, kunderna eller segmenten av din målgrupp. Denna information kommer att vara användbar för framtida live shopping-evenemang eftersom den ger dig insikt om hur du kan förbättra den övergripande upplevelsen.

Analyser kan också användas för att förbättra ditt sätt att streama live med produkter i realtid genom att använda tredjepartsverktyg.

Använd en avslappnad samtalston i dina livesändningar för att skapa förtroende

Se till att du använder samma vänliga och avspända ton när du livesänder, som om någon satt bredvid dig på ett kafé eller i en bar och pratade om något intressant – inte som en opersonlig försäljningspresentation.

Liveshopping bidrar till ökad förståelse hur webbplatsen presterar i realtid

Den största fördelen med liveshopping är att du kan se hur din webbplats presterar i realtid, vilket bidrar till att förbättra konverteringsgraden för varje produktsida genom att använda dataanalysverktyg som Google Analytics och Facebook Pixel eller liknande tjänster. Detta gör det möjligt för oss som företag att fatta beslut om vilka förändringar vi bör göra utifrån vad som händer på nätet vid varje given tidpunkt (t.ex. om det finns en topp i trafiken från sökfrågor).

Liveshopping ger dig möjlighet att utbilda din publik samtidigt som du effektiviserar försäljningsprocessen

Livestreaming är ett utmärkt sätt att informera din publik om nya produkter. Det är också ett utmärkt sätt att informera din publik om nya kampanjer och funktioner.

Låt oss till exempel säga att du har en e-handelsbutik som säljer kläder och accessoarer för män och kvinnor. Du kan använda liveshopping för att visa kunderna hur de senaste stilarna kommer att se ut på dem innan de gör sitt köp online via din webbplats eller app. På så sätt kan de känna sig mer säkra på att göra sina köp eftersom de vet hur produkten ser ut i verkligheten innan de köper den!

Val av plattform

Det börjar komma en hel del plattformar att välja på nu. Vanligt förekommande är tex; Bambuser, Streamify, eller Firework (nya på den nordiska marknaden). Fördelen att använda någon av ovan nämnda är att det är relativt enkelt att integrera dessa plattformar på er webbsida och e-handeln.  Du kan givetvis livesända på Instagram*, Youtube eller Facebook men då tappar man lite av närheten till avslut i sin e-handel. Vi på Streamrocket har erfarenhet av flertalet plattformar så vi kan hjälpa er att välja och komma igång. 

Ta med dig: Det finns många anledningar att införliva liveshopping i din e-handelsstrategi, bland annat ökat engagemang och högre konverteringsgrad

Livestreaming i sig är ett utmärkt sätt att öka försäljningen, bygga upp ett förtroende hos din publik och samtidigt utbilda dem. Liveshopping inkluderat i er försäljningsstrategi kan dessutom öka din försäljning genom att visa upp era produkter för kunderna på ett ännu mer engagerande sätt än bara bilder rakt upp och ner i din e-handel.

Liveshopping ger varumärken möjlighet att engagera sig med sina kunder på nya sätt. Kunderna kan interagera med varumärket direkt genom livestreamingen eller chatt, vilket leder till högre engagemang än traditionella e-handelskanaler.

Sammanfattningsvis

Om du vill öka din försäljning och bygga upp er varumärkeskännedom är liveshopping ett utmärkt sätt att göra det. 

Liveshopping behöver inte vara dyrt. Vi på Streamrocket ser till att liveshoppingen blir så kostnadseffektiv som möjligt. Skicka iväg en förutsättningslös förfrågan så kan vi diskutera olika upplägg som passar er budget och förväntningar.

Förutom många livesändningar i bagaget har vi dessutom också lång erfarenhet från e-handel. En värdefull kombo när ni funderar på att börja med liveshopping. 

*Instagram har valt att lägga ned sin tidigare satsning på egen liveshopping. 



Rulla till toppen