Nu lanseras social-tv-plattformen Facebook Watch | StreamRocket
2555
post-template-default,single,single-post,postid-2555,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-17.0,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive
Facebook Watch

Nu lanseras social-tv-plattformen Facebook Watch

Förra veckan meddelade Facebook att de släpper sin nya social-tv-plattform Facebook Watch. 

Börjar med att säga, nej det är ingen ny smart klocka Facebook lanserar. Watch är deras nya tv-tjänst som kommer bestå av, som de kallar det, ”shows” en ny typ av videos på sociala media-plattformen. Programmen består av en serie episoder – live eller förinspelade. Innehållet på Facebook Watch kommer att finnas i två nivåer: tv-format på ca 30 min och kortare serier med episoder på ca 5-15 minuter. Facebook kommer att erbjuda originalprogram från mer än 30 innehållspartners. Innehållet kommer också att omfatta live sport, vilket troligtvis kommer bli en stor och viktig del av plattformen på sikt. Live sport är också ett område som Twitter (med plattformen Periscope) kommer kämpa hårt för att bli stora på.

Framöver kommer innehållsskapare och publicister också kunna tjäna pengar på sitt videoinnehåll genom att ha reklampauser i programmen.

Initialt kommer Facebook Watch att vara tillgängligt för en begränsad grupp användare i USA i mobil-appen, på datorn samt i deras tv-app.

 

 

Se introduktionsvideon från Facebook

 

As people are watching more and more video on Facebook, they want a place they can go to reliably and dependably watch video.
– Daniel Danker, director of product at Facebook

 

Facebook TV Shows

 

Bildcredd: Facebook

 

När denna del av plattformen släpps i Sverige är ännu så länge oklart, men vi uppdaterar här på sajten så fort vi vet mer. Det är ingen tvekan om att Watch har en mycket stor potential och det blir intressant att se hur snabbt detta utvecklas. Och hur lång tid tar det för Twitter, Snapchat och YouTube att göra sina motdrag. Vi väntar än så länge med spänning. För detta initiativ är stort och ytterligare en enorm utmaning för ”gammel-tv”.