Facebook TV allt närmare | StreamRocket
1880
post-template-default,single,single-post,postid-1880,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-16.9,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.5,vc_responsive
Facebook TV

Facebook TV allt närmare

Facebook smyger allt närmare TV marknaden

Det sociala nätverket, som nu snart passerar 1,9 miljarder användare, utvecklar just nu en TV-app för set-top-boxar – i hopp om att komma åt TV-budgeten hos annonsörerna. Detta enligt en artikel av Wall Street Journal häromdagen.

Så att Facebook ”smyger” med sina planer kanske inte direkt är rätt formulerat. De jobbar för fullt för att bli en plattform för video och tv-tittande att räkna med framöver, helt enligt deras övergripande strategi med ”video first”. Mer och mer innehåll på plattformen blir rörligt, och det premieras också i innehållsflödet. Särskilt livesändningar och 360 video.

 

Facebooks grundare Mark Zuckerberg skrev så här på sin sida igår:

Our community now has almost 1.9 billion people, including 1.2 billion people active every day. Our biggest focus continues to be putting video first across our family of apps.

 

Sen någon vecka tillbaka är också deras innehållsalgoritmer förfinade så att längre videoklipp ska få bättre räckvidd och spridning. Men det baseras på hur länge procentuellt man tittar klart på videon. Så för att förenkla det något så är en minut på en tiominuters-video alltså högre rankad än sex sekunder på en enminuters-video. Även om båda har en ”färdigtittandegrad” på tio procent.

Så att Facebook blir en tv-plattform inom inte allt för lång tid, är ingen direkt vild gissning. Om de kommer åt budgetarna för TV annonsering återstår att se. Kanske det, åtminstone i början, bara blir en omfördelning av den ”digitala annonsbudgeten”.

 

Vill du veta mer om StreamRocket och hur vi kan hjälpa er strategiskt med rörlig kommunikation på webb och sociala medier? Ring oss eller skicka ett mail. Våra kontaktuppgifter hittar du här!