Facebook ger stöd för 4K sändningar i Live 360 | StreamRocket
2491
post-template-default,single,single-post,postid-2491,single-format-standard,qode-listing-1.0.1,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-12.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive
4K Live 360

Facebook ger stöd för 4K sändningar i Live 360

Facebook lanserade nu i veckan stöd för 4K sändningar i Live 360. Facebook stödjer nu upp till 4K upplösning för Live 360 streaming, vilket innebär att tittarna får en ännu bättre liveupplevelse än tidigare.

Live 360-sändningar kommer att finnas tillgängliga för att titta på i 4K – både när det sänds live men även efter att sändningen är över. Förutsättningar för att tittarna ska få uppleva 360 VR i 4K på Facebook är att kameran kan streama i det högupplösta formatet. Facebook rekommenderar följande kameror nedan om du vill sända i 4K i 360 Live.

Insta360 Pro

Facebook rekommenderar följande professionella 360-kameror

  • 360fly 4K Pro
  • Insta360 Pro
  • Nokia OZO
  • Z CAM S1

 

Live 360 specifikationer

  • Supporterade upplösningar: 1080p (1920 x 960), 1280p (2560 x 1280), 4K (3840 x 1920*)
  • Ratio: 2:1
  • Frame rate: 30 fps
  • Bitrates: 4 Mbps, 6Mbps, 15Mbps (megabits)
  • Codec: H.264
  • Ljud: ACC
  • Max streaming: 4 timmar

 

*4k-upplösning (UHD) är 3840 x 2160 pixlar, men enligt Facebook så stödjer de 3840 x 1920.

 

Viktigt att tänka på kring 360 VR

4K är förvisso framtidens upplösning både inom tv och på webben. Men utan bra innehåll är upplösningen ointressant. Det viktiga om man tar fram 360 VR innehåll, oavsett om det är live eller inspelat, är att det faktiskt blir ännu bättre storytelling i 360 än i vanlig video. Och det är inte alltid givet.

 

Bildcred: Facebook